digital markedsføring

Digital marketing er gået fra at være en mulighed til en nødvendighed

Erhverv Nyheder

Teknologien har ændret sig i løbet af årtierne, og på det seneste er udviklingen eksploderet. Det kan virksomhederne også mærke. Alt som tidligere kom i trykte former, er nu blevet digitaliseret, og kan findes på internettet. Det er fx aviser, reklamer osv. Det tvinger virksomhederne til at nytænke deres markedsføring, hvis de skal kunne følge med den teknologiske udvikling, og stadigvæk være konkurrencedygtige overfor konkurrenterne.

Virksomhederne skal være synlige digitalt, hvilket vil betyde, at man ofte støder på dem, når man navigerer rundt digitalt. Det skulle gerne føre til, at forbrugerne associerer virksomheden til et behov, fordi man ofte lægger mærke til den.

Digital marketing er vigtigere end nogensinde

I disse specielle tider, hvor corona har invaderet den normale hverdag, og har lukket Danmark ned, er digital marketing super relevant. Vi har ikke længere mulighed for at handle fysisk på samme måde, og derfor dækker vi behovet ved, at gøre brug af e-handel. Derfor er Digital marketing også vigtigere end nogensinde før, fordi der bliver handlet ekstremt meget over internettet. Dels har e-handelsbranchen været ude for stigende vækst, men samtidig gør corona situationen også, at det er det sikreste og mest attraktive alternativ.

Hvad er digital marketing?

Hvad er digital marketing, og hvad kan det bruges til? Digital marketing er faktisk ikke så indviklet. Det handler blot om at markedsføre sig digitalt. Tre eksempler på digital marketing kunne være Google Ads, SEO og Facebook annoncering. Lige præcis disse tre eksempler, er kompetencer, som digital marketing-bureauet Plutonic Media arbejder med. De er én af de virksomheder, som kan hjælpe virksomheder i den rigtige retning med markedsføringen digitalt. Det handler nemlig ikke om tilfældighed, når der tales om digital marketing.

hjælp til digital marketing

Målgruppe og strategi

Det er op til virksomhedens strategi og målgruppe, hvilket medie, som der skal gøres brug af. Et eksempel kunne være de sociale medier. De er blusset op den seneste tid og er et perfekt medie at ramme den unge målgruppe på. Det gælder om at være der, hvor målgruppen er. På den måde er man synlig netop der, hvor ens målgruppe befinder sig. Det hjælper jo ikke at være synlig over det hele, hvis man ikke er synlig nok, lige netop der, hvor målgruppen befinder sig. Vil man til gengæld prøve at ramme en ny målgruppe, vil strategien være anderledes. Her handler det om at regne ud, hvor ens potentielle segmenter er. Hvad kan de lide? Hvilke medier benytter de? Hvilke behov har de?

Indholdet af digital marketing

En ting er platformen, en anden ting er indholdet. Indholdet er nemlig også værd at gøre sig nogle overvejelser omkring. Skal det være visuelt? Skal der være meget tekst? Det er nogle af de spørgsmål, som man kan stille sig selv. Digital marketing behøves ikke være indviklet, så længe man finder det rigtige indhold og den rigtige platform. På den måde kommer man længst med sin strategi, og det giver i sidste ende det bedste udfald.

Det er blot at komme i gang med strategiplanlægningen af ens digitale marketing, og begive sig ud i de mange muligheder for markedsføringen over nettet.